Matiz posiada typową instalację elektryczną która jest w większości aut poruszających się po naszych drogach o napięciu 12V z minusem na karoserii.
W skład instalacji elektrycznej matiza wchodzi akumulator, alternator, przewody, przekaźniki, przełączniki, bezpieczniki oraz odbiorniki prądu.
Akumulator jest odbiornikiem i magazynem prądu który dostarcza prądu przede wszystkim do rozruchu silnika oraz wtedy gdy zapotrzebowanie prądu jest większe od dostarczanego przez alternator.
Akumulator pozwala także na jazdę w przypadku uszkodzenia alternatora, jednak na bardzo krótkich odcinkach pełni też rolę stabilizatora napięcia we współpracy z alternatorem.
Alternator to prądnica prądu przemiennego trójfazowego z układem prostowniczym oraz regulatorem napięcia.
Bezpieczniki zabezpieczają obwody elektryczne, z reguły jeden bezpiecznik zabezpiecza kilka obwodów, w przypadku zwarcia bezpiecznik jest przepalany, chroni to przed uszkodzeniem obwodu przed przepaleniem kabli, rozładowaniem akumulatora a w większości przypadków przed zapłonem instalacji.
W niektórych obwodach gdzie płynie prąd o dość dużym natężeniu aby chronić delikatne styki przełączników zastosowano przekaźniki np. w obwodzie świateł przeciwmgielnych.
Poniżej tabelka z oznaczeniem na schematach kolorów kabli, drugi kolor w kablach dwukolorowych to kolor kreski na kablu.
Kolor kabla |
Oznaczenie na schemacie |
|
|
Zielony |
GRN |
|
|
Niebieski |
DK BLU |
|
|
Brązowy |
BRN |
|
|
Pomarańczowy |
ORN |
|
|
Żółty |
YEL |
|
|
Szary |
GRY |
|
|
Czerwony |
RED |
|
|
Czarny |
BLK |
|
|
Biały |
WHT |
|
|
Purpurowy |
PPL |
|
|
Czerwony z białym |
RED/WHT |